سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ سخنان نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، آن است که چون کسی به دیگری بگوید : «از خدا بترس»، آن شخص پاسخ دهد : «تو خودت را بپای» [و پندش را گوشنکند] . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

بازارچه مرزی سولدوز ( پیرانشهر و نقده )

تاریخچه شهرستان نقده :

شهر نقده مرکز شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی با پهنه ای حدود 10 کیلومتر مربع در جنوب استان در 36 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 22 دقیقه طول خاوری نسبت به نیمروز گرینویچ قرار دارد . نام شهر نقده در گذشته « سلدوز » بوده است که به معنی سرزمینی که آب همه آن را فرا می گیرد و یا آب با نمک است . آمده است زیرا به دریاچه شور ارومیه نزدیک است .براساس کاوشهای باستان شناسی شکل گیری آن را حدود 7000 سال پیش از میلاد تخمین می زنند  تپه حسنلو نیز با قدمت 6000 ساله  که بعنوان یکی از رئوس مثلث فرهنگی استان مطرح است  در 9 کیلو متری شمال شرقی شهر نقده و 12 کیلو متری جنوب غربی دریاچه ارومیه نمایانگر  ارزش باستانی منطقه می باشد .   در دشت نقده ، روستایی به نام نقده وجود داشته که می تواند از دو ریشه باشد نخست از واژه باستانی نقده و دیگری با تلفظ نقیده به معنای « آبادی نقی » آمده است شهرستان نقده از شمال به شهرستان ارومیه ، از غرب به اشنویه ، از شرق به مهاباد و از جنوب به پیرانشهر محدود می شود . آثار باستانی زیادی در تپه و روستای حسنلو در چند کیلومتری غرب نقده پیدا شده است . گورهای سنگی ، سفالهای بسیار مانند قوری و ظروف با نقوش بسیار زیبا و مهمترین آنها جام زرین حسنلو متعلق به 700 سال پیش از میلاد از آن جمله اند .جام زرین حسنلو با نقوش بی نظیر و با 950 گرم وزن در سال 1337 از این تپه کشف شده  و مربوط به دوره چهارم سکونت ادوار دهگانه در این تپه است که دارای  شهرت بین المللی است ضمنا“ در ادوار تاریخی منطقه سولدوز محل زندگی  اقوام ماننا ،گلیزان ، ایلات ترک قرار گرفته و در سال 1245 ه . ق ایل رشید قارا پاپاق در آن ساکن شده اند. این ناحیه در گذر تاریخ خود ، مورد استفاده و سکونت آشوری ها ، کردها ، ماناها و ترکان بوده است . در زمان پادشاهی فتحلی شاه قاجار ، ایل قره پاپاق از قفقاز به این سرزمین مهاجرت کرده و در آن به دامداری و کشاورزی پرداخته اند . 

جام زرین حسنلو هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود

 تپه حسنلو :

تپه حسنلو یک مکان با اهمیت تاریخی است . این محوطه در مجاورت روستایی به همین نام و در غرب شهرستان نقده ، در دشت معروف به « سلدوز » قرار دارد ، یک دوره کاوش در آن مربوط به سال 1934 میلادی است که توسط ایرانیان به انجام رسید ، در سال 1936 « سراورل انیشتین » باستان شناس معروف چندین گمانه مطالعاتی روی آن زد . مجدداً تپه توسط دو نفر باستان شناس ایرانی موسوم به راد و علی حاکمی در سال 1947 کاوش شد . اما حفرات علمی در این محوطه توسط آقای پروفسور « رابرت دایسون » از موزه دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفت که بعد از لایه نگاری ، عمدتاً در دوره ای که به حسنلو 4 معروف است متمرکز یافت . حسنلو در این دوره مرکز پادشاهی کوچکی در شمال غرب ایران بود که در سالهای پایانی قرن نهم پیش از میلاد بدست منوا پادشاه اورارتو ویران و به آتش کشیده شد . حمله غافلگیرانه همراه با آتش سوزی اورارتویی باعث ویرانی سریع ساختمانها و دفن بخشی از ثروت پادشاهی در آنجا گردید . در حسنلو معماری سنگی متشکل از دژ با برجهای چهارگوش ، معابد متعدد ، محوطه های باز برای اجتماعات مذهبی و نیز قربانگاه و من حیث المجموع ترکیبات ساختمانی متعدد متنوعی بدست آمده است . جام زرین حسنلو مهمترین دستاورد این کاوش محسوب می گردد که هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود .

نمای تپه حسنلو

نمای تپه حسنلو

در این شهرستان، علاوه بر موارد فوق تپه‌های تاریخی ذیل نیز قابل اشاره می‌باشد.

تپه محمدیار، تپه نظام‌آباد، تپه گرد دینخواه، تپه دلینجی ارخی، تپه کویک، تپه مملو، تپه محمدشاه، تپه میرآباد، ساخسی تپه، تپه گرد قورخ، تپه شیخ معروف، تپه حاجی فیروز، تپه تادر، تپه کهریزه عجم، تپه ورزنه، تپه شیخ احمد، تپه بارانی عجم، تپه امینلو، تپه اسلام آباد، تپه تابیه، تپه قلات، تپه حسینعلی خان، تپه قارنا، تپه آقابیگلو، تپه عجملو، عقرب تپه، تپه دالما، تپه پیزدلی، تپه قبرستان آغ جزوه، سلمان تپه، تپه ماواران،  

- مشخصات شهرستان:

   تعداد شهرهای تابعه : دو شهر( شهرنقده - شهر محمدیار)

 تعداد بخشهای تابعه به تفکیک دهستانهای مربوط : 2 بخش : بخش مرکزی(دهستان سولدوز وبیگم قلعه) ، بخش محمدیار ( دهستان حسنلو و شهرک المهدی )

   شهرستان نقده در زمانی که بخشی از شهرستان ارومیه بود سولدوز نامیده می شد .

  هر دو نام نقده و سولدوز ریشه های با مسمائی دارند.

  الف نقده :

   نقی ده = یعنی روستای نقی . نقی نام نقی خان بوزچلو مالک زمان قاجار و  حکومت پهلوی بود.

   نغده  = نوعی زیور آلات زنان قره پاپاق(قره پاپاق نام ایلی است که بزرگ آن نقی خان بوزچلو بود) و هم 

    اکنون نیز در شهرستان نقده ساکن هستند.

   نغادای = نام فرمانده مغولی حاکم بر حیطه شهر نقده بوده است .

  ب سولدوز:

  سولی دوز = دشت هموار و پر آب که باتوجه به وجود دشت هموار و پر آب و حاصلخیز شهرستان همخوانی  

  مناسب دارد .

 سولدوز : نام فرمانده مغولی حاکم بر حیطه شهرستان نقده .

 از این میان ( نقده = نقی ده   و سولدوز = سولی دوز ) بسیار با مسمی می نماید .

این شهرستان دارای جاذبه های متعددی برای جذب توریست دارد .

-   دره سرسبزسلطان یعقوب ، که درفصول بهاروتابستان پذیرای حضور طبیعت دوستان وکوهنوردان می باشد و چشمه بالای دره هر خسته از راه رسیده را بخود جلب می نماید ودرچهار کیلومتری جنوب شهر نقده و در جوار روستای بالیقچی قرار دارد.

-   تفرجگاه یئددی گوز ، که با مساعی فرمانداری و شهرداری  بازسازی و همه ساله پذیرای جمع کثیری از    

       گردشگران می باشد و دارای شهر بازی و کمپهای اقامتی نیز می باشد ودر 3 کیلومتری جنوب غربی شهر نقده و در قسمت شرقی سلطان یعقوب واقع است .

-   ساحل سرسبز و پر از باغهای میوه رودخانه گدار از کوههای غربی شهر اشنویه سرچشمه گرفته ودر حومه نقده از روستای جاشیران شروع و با طی مسافتی بالغ بر20 کیلومتربه شهر نقده رسیده و از قسمت شمالی شهرمی گذرد و پس از طی15 کیلو متر به شهر محمدیار رسیده واز وسط شهر گذشته و در نهایت با طی 15 کیلو متر دیگر به روستای ممیند منتهی و از آنجاوارد حومه روستای داشخانه شده و به در یاچه ارومیه سرازیر می شود لازم به ذکر است روستای جاشیران در مسیر جریان رودخانه اولین روستا و ممیند آخرین روستای شهرستان می باشد .

-    کوههای سرسبز و دارای چشمه های پر آب اطراف شهرکه اکثراً بصورت رشته کوه در قسمت جنوبی شهرستان قرار دارند.

-    چشمه های جوشان و معدنی شیخ معروف که آب آن شافی امراض پوستی می باشد ودر قسمت جنوب شرقی شهرستان واقع ودر کیلومتر پنجم سه راه محمدیار بطرف مهاباد تابلوی راهنمای آن نصب شده است  .

-   ساحل دریاچه ارومیه که در فصل تابستان پذیرای خیل عظیمی از مسافرین میباشد و آثاراسکله بندر       حیدر آباد هنوز هم در ساحل جنوبی دریاچه که حومه شهرستان نقده میباشد جلب توجه می نماید.

-    ساحل دریاچه سد حسنلو که قسمت شمال شرقی آن مسیر جاده ارومیه نقده و مهاباد است و جاده ارومیه نقده از قسمت شمال غرب آن نیز در دست احداث است و از طریق هر دو جاده مسافرین دریاچه آب شور ارومیه می توانند به ساحل دریاچه آب شیرین دسترسی داشته باشند .

-    تالاب های بین المللی ، سیران گولی یادگارلو حسنلو سولدوز گولی و که سالانه مأ من مناسبی برای پرندگان مهاجر و محلی می باشند ودر قسمت شمال شرقی شهرستان واقع و از1 کیلومتری شرق سه راه محمدیار شروع و تا ساحل دریاچه ارومیه پراکنده اند .

-   تپه باستانی و تاریخی حسنلو که جام زرین از آن تپه کشف شده است در 7 کیلومتری شمال شهر نقده قرار دارد و تپه در دست کاوش  اسلام آباد که در مسیر تپه حسنلو و در فاصله 4 کیلومتری شهر است و   23 تپه کاوش نشده دیگر.

پل تاریخی ممیند که مربوط به دوره صفویان می شود و درانتهای حوزه شرقی شهرستان قرار دارد و فاصله آن از سه راه محمدیار حدود 10 کیلومتر است .




محمد ::: پنج شنبه 89/2/23::: ساعت 7:45 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 8


کل بازدید :45456
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<