سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داناترین مردم کسی است که شکّ یقینش را زایل نکند . [امام علی علیه السلام]

بازارچه مرزی سولدوز ( پیرانشهر و نقده )

شهرستان نقده در قسمت جنوبی استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد و مرکز آن شهر نقده‌است. این شهرستان در دشت سولدوزواقع شده و دشتی حاصل‌خیز است در اوایل آبادانی این سرزمین برنج یکی از عمده محصولات زیر کشت آن بوده و از شمال به دریاچه ارومیه اشراف دارد. دارای باغ‌های سیب و انگور بی‌مانند به طور عمده می‌باشد.

دو تفریحگاه و تفرجگاه سلطان یعقوب و یئدی گوز (به معنی هفت چشمه) یکی از پرطرفدارترین و زیباترین مناطق گردشگری این منطقه و دهکده توریستی تپه? حسنلو و سد حسنلو نیز زیبا و گردشگرپذیر هستند.

   در 85 کیلومتری جنوب ارومیه در کنار جاده ایی که از ارومیه به نقده و اشنویه منتهی    می گردد. به فاصلة 3 کیلومتر در سمت چپ جاده, تپه نسبتاٌ بلندی در میان جلگه ای سبز و خرم خودنمایی می کند. تپه مزبور همنام قریه ایست که در دامنه اش قرار گرفته و به حسنلو موسوم است.

قریه حسنلو و آبادیهای اطراف آن در جلگه ای وسیعی قرار دارند که امروزه به نام سلدوز معروف است و حدود آن از سمت شمال به دریاچة اورمیه و رشته کوههای غربی آذربایجان و از طرف جنوب و مغرب به کوههای لاهیجان و مهاباد محدود گشته و قسمت شرقی آن را رودخانه قادر چای از جلگة میاندوآب مجزا می نماید به طوری که از سه جهت شمال- مغرب- جنوب کوههای زاگرس و انشعابات آن جلگة مزبور را احاطه کرده است.تمام جلگة سلدوز از رودخانه ای به اسم گدار مشروب می گردد رودخانه مزبور که شعبة اصلی آن از کوههای غربی سرچشمه می گیرد پس از عبور از اشنویه و نقده و قسمت جنوبی حسنلو به سمت شمال منحرف شده از ساحل جنوبی وارد دریاچة ارومیه می گردد




محمد ::: دوشنبه 87/9/18::: ساعت 2:8 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :45607
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<